Saturday, September 26, 2009

aku positif???........ (4)

27/09/2009 - Ahad

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Maaf sebab aku dah lama tak update blog ni. Busy sket. So ni aku nak update sket.

Pada 25/07/2009 lepas (Jumaat), aku telah pergi ke Hospital Seremban untuk memulakan proses2 yg perlu aku buat sebagai seorang HIV+. So pukul 7.30 pg aku dah gerak dari kampung, and sampai hospital dalam pukul 9.30 pg.

1st aku kena daftar dulu, dan aku diarahkan ke bahagian Klinik Perubatan. So aku pun g ke bahagian Klinik Perubatan, and kat situ kena daftar lagi sekali. Diorang daftar aku dalam buku kaler biru, and ambik berat aku. 53kg je, maklumla, lepas puasa. Huhu.

Lepas tu aku kena tunggu giliran. Lama gak aku kena tunggu sebab angka giliran dia tak ikut turutan. Setiap kes akan pergi ke doktor yang berbeza. Aku ingat lagi, masa aku sampai, ramai gak orang, ada dalam 20 org. Tapi bila turn aku kena panggil, just tinggal dalam 3,4 orang je. Pukul 11.45 pg, nombor aku pun dipanggil.

Aku masuk ke bilik, dan jumpa doktor pakar HIV. Nama doktor tu aku x boleh bgtau kat sini sebab ni secret between patient n doctor. Haha. Dr tu just buat simple checkup. Dia tanya sama ada aku ada penyakit lain. So aku just bgtau dia yg aku pernah ada asma, dan aku ada AF (degupan jantung tak sekata). Lepas dia buat checkup semua, dia bagi aku buku merah (buku panduan untuk HIV+ people), dan mintak aku tunggu kat luar balik. Tapi doc tu mmg baik giler. In fact, petugas kaunter Klinik Perubatan pun baik2 belaka. Tapi I wonder, adakah mereka akan melayan aku sebaik ini kalau diorg tau aku HIV+?.. Hahahaha.. Except for the doc la, dia dah tau aku HIV+.

Aku pun tunggu kat luar, sampai diorang panggil nama aku. Diorg bg aku borang, dan appointment aku yg seterusnya adalah pada 14/10/2009 (Rabu). Alamak, kena mintak cuti lagi. Appointment seterusnya aadlah utk blood test. Diorg akan buat test kat darah aku utk determine whether I need treatment now or later. And I've heard stories about people who take the blood sample, that they are not very friendly...... sigh...


Ini disertakan satu petikan dari satu blog terkenal dari seorang doktor HIV yg terkenal. *aku takde kaitan dgn doktor ni, just that aku suka baca blog dia pasal HIV.

Bloody Hell

September 18, 2009 Comments off

*This article is not written in malice but merely to highlight an aspect of a HIV+ patient’s experience in accessing health care.The story is a TRUE story. (Comments have been disabled for this post)

In government hospitals, all patients are directed to the venepuncture room for blood taking, unlike in UMMC, where the ID doctors themselves do the blood taking for HIV patients. And so, my patients with HIV have to go to the venepuncture room by appointment to have their blood taken.

One of my patient later related what happened when he went for blood taking. He is a newly diagnosed HIV and the risk factor for him was MSM-activities. At the venepuncture counter, he was asked these questions, while his blood was being drawn (meaning, he can’t actually get up and walk away!).

“abang, mana abang pergi berlasak?” (where did you fool around?)
“you ni, main jarum ke?” (are you an intravenous drug user?)

My patient felt that it was none of their business to do a ‘history taking’ while taking blood. After complaining to me in the clinic, he later sent a formal complaint letter to the hospital regarding this issue.

I'm not sure what action was taken. He only hopes that whatever it was, it would turn out better for the patients.



Lepas abis semua, aku pun balik. Tapi aku x balik kampung. Instead aku terus g PD, release tensen with a friend. You know who u r. Thanks a lot for everything.

Ok, nanti lepas aku buat blood test, aku update lagi. chow. Salam.

No comments:

Post a Comment