Monday, August 24, 2009

Aku positif???........ (2)

Salam...

Tiba masa untuk aku sambung coretan perjalanan hidup aku setelah bergelar HIV positif (bila dah banyak kali diulang, perkataan 'HIV positif' tu dah x berapa menakutkan.....).

25/08/2009 (Selasa)
Alhamdulillah, bulan Ramadhan dah pun tiba. Macam kena je dgn masa. Huhu. Hari ni dah puasa ke-3, dan aku masih rasa sihat walafiat. Virus yang mengganas kat dalam badan aku ni masih belum menunjukkan taringnya. Aku masih mampu menjalani hidup aku mcm biasa.

Aku sepatutnya dah start semua test2 utk menentukan tahap jangkitan HIV kat dalam badan aku, tapi disebabkan oleh nasihat sorg kawan yg ambik berat thdp aku (tq. u know who u r), aku postpone semua test tu lepas raya nanti. bkn ape, nanti klu aku buat semua test tu dlm bulan puasa, abis la batal puasa aku. Kena cucuk sane, cucuk sini. Takpe la, aku sanggup tunggu sambil mengumpul kekuatan untuk berhadapan dengan orang2 yg bakal menjalankan test2 tu kat aku. Takut gak. Maklum la, nak buat test tu sume kat hospital kerajaan. mcm2 yg aku dgr psl service kat hospital kerajaan nih. Tambah2 lagi, aku g situ sebab penyakit yg aku cari sendiri. Kompem diorg akan pedajal aku sehabisnya... Mak!! Aku takut!!!! Haha..

Kdg2 aku terpikir, kan bagus kalau ade org yg temankan aku mase aku buat semua test2 tu.. Sekurang-kurangnya kurang sket ketakutan aku nih. Tapi aku dah nekad utk x bagitau sape2 dr kalangan family atau kawan2 lama aku, sebab aku taknak menyusahkan diorg lg. Lgpun kalau aku bgtau, sape la yg nak temankan aku. Tentu diorg takut/malu. Takpe la, biar la aku tempuh semua ni sorg2. Lone ranger ke?. Xde maknanya.....

Hari 1st puasa hr tu cukup bermakna. 1st time aku berpuasa sbg sorg yg HIV positif. Mase makan sahur ng family tu aku rase kecik sgt, mcm x layak je aku nak makan sekali ng diorg. Ble aku tgk muka mak, abah, n adik2 aku, sekali la ng adik ipar aku, mcm ade satu tenaga masuk dlm bdn aku. Bukan power rangers sekalipun Ben 10, tp aku rasa bersemangat utk dapatkn rawatan utk aku terus hidup. Mmg aku akan mati, tapi at least sebelum aku mati, aku nak bahagiakan family aku. Aku nak tengok adik aku yg paling bongsu (3 thn) masuk Universiti, Anta mak ayah aku g haji, tgk muka anak saudara aku yg pertama (ntah bila la tu), dll lagi.. Semua ni bagi aku semangat utk terus hidup. Agi idop agi ngelaban!!!

Alhamdulillah jugak, aku berjaya pujuk sebahagian dari kawan2 plu aku utk buat test HIV. Bkn aku nak takutkan diorg, tapi aku rasa klu psl benda ni, elok kita tau awal2 samada kita ok atau x. Kalau dah terbaring baru tau yg kita ada HIV, rasenye dh agak terlambat. At least kalau tau awal, kita boleh bersedia dr segi mental n fizikal n emosi utk terima, tangani dan survive the illness!! Yeah!!!!! You go girl!! I mean, guys!!!

No comments:

Post a Comment