Tuesday, October 13, 2009

Aku positif???........ (7)


Salam...

Hari ni dah hari Selasa, 13/10/2009. Besok pagi aku akan pergi ke Hospital Seremban untuk diorg ambik sample darah aku. Denagn darah ni la diorg akan buat test2 yg akan menentukan tahap jangkitan virus HIV dalam badan aku. Ni utk menentukan samada aku perlukan ubat sekarang, atau kemudian.

Sebenarnya aku rasa sangat nervous untuk g besok. Doktor aku ckp, proses ambik darah tu x lama, mungkin x sampai pun 1 jam. Tapi aku takut. Bukan takut sakit atau takut darah (walaupun aku mmg ade hemofobia), tapi apa yg aku takut ialah soalan2 yg bakal diajukan pada aku oleh org2 yg akan ambil darah aku sok... :(

Dah byk citer yg aku dgr pasal mulut x insuran diorg nih. Dan proses tu mcm proses menyerah diri, sebab takkan kita nak lari bila org tu tanya kita padahal masa tu darah kita tengah diambil. Mau patah lak jarum tu kang, lagi menambah masalah. So sekarang aku tgh pikir, mcmn nak counter soalan2 tu. So ni aku ade la terpikir benda2 yg bengong. Huhuhu....

Aku letak org yg ambil darah aku tu sbg Misi L (lelaki) & Misi P (perempuan)

Senario 1 :

Misi P : (tengok2 borang aku sambil jeling2 kat aku)
Aku : (buat bodooooo...)
Misi P : (sambil cucuk jarum kat tangan aku) Ni dapat penyakit ni, main ngan sape dik?..

Jeng.. Jeng.. Jengggg.... tup2 soalan cepumas keluar.. So ni pilihan jawapan aku :

1) Diam je..
2) Nangis..
3) "main ngan kawan.."
4) "main ngan anak akak yg skolah menengah tu.."
5) senyum je..
6) "ntah la kak.. x ingat.. ramai sangat.. ntah2 suami akak pun ade skali dalam list.."


Senario 2 :

Misi L : (tengok2 borang aku sambil senyum. Dia x jeling, sbb klu dia jeling ala2 mcm akak td, kompem dia gay!)
Aku : (buat bodo lagi..)
Misi L : (sambil cucuk jarum kat tangan aku) Ko g berganyang ngan sape ni jang?..

Satu lagi soalan cepumas... So.....

1) Diam je..
2) senyum (xleh nangis sbb kali ni misi lelaki.. jatuh saham nanti nangis dpn dia..)
3) "main ngan botfren la bang, sape lg?.."
4) "adik abang yg bujang tu ganas gak mase main kan.."
5) "abg ni ensem la.... hikhikhik.." (sambil usap2 tangan dia.. Dia xleh lari sebab tengah ambik darah aku..


HAHAHAHAHAHA!!! Bestnye kalau dapat buat camtu.. Tapi aku sedar ni semua x mungkin berlaku.. Aku dinasihati utk diam je mase diorg tanya soalan2 tu sume, sebab sebenarnya diorg xde hak utk ganggu privacy pesakit.. Hanya doktor yg berkelayakan dan layak sahaja yg boleh menemuramah pesakit..

Ok la, tu je utk kali ni.. Perasaan nervous tu masih ade.. camne la nak ilangkan ek.. aduuuiii..

Sebelum terlupa, mase aku g jumpa doktor 1st time hr tu, doktor tu ade bagi aku satu buku kaler merah yg bertajuk "Positive Living".. Dalam buku tu ade la panduan sket utk org2 yg hidup dengan HIV mcm aku dan bagus juga dibaca oleh org2 yg ada org yg HIV+ dlm kehidupan mereka x kira la keluarga ke, kawan ke, rakan sekerja ke... Sbb byk yg kita masih x tau psl virus ni, yang mana sikap x tahu tu akan melukakan org2 HIV+ mcm aku lebih dari penyakit itu sendiri.. Nia ku ade upload pic buku tu..
So until next time, salam.....


No comments:

Post a Comment