Saturday, October 31, 2009

Aku positif???........ (9)


01 November 2009 - Ahad

Salam..

Seperti yg aku janjikan, aku akan update lepas aku dapat result blood test. Dan hari Jumaat lepas, my doc sms me, bgtau serba sedikit ttg result aku. So kat sini aku x boleh nak bgtau byk benda. Bukan sebab aku xnak, tapi sebab aku sendiri tak tau byk.

Pd jam 11.47 pg, my doc telah sms aku result aku. dr apa yg aku baca, ni ringkasannya :


Tahap CD4 : 360

Bagi orang yg sihat, tahap CD4 (T-cells) adalah di antara 700 - 1000, dan bagi pesakit HIV, tahap yg normal adalah di sekitar 500 ke atas. Tahap 200 kebawah, pesakit itu boleh dikategorikan sebagai pesakit AIDS.


Viral load : 70,000 per mililiter

Viral load HIV menunjukkan jumlah virus HIV di dalam setiap per mililiter (copies/mL) darah. Semasa rawatan, pesakit HIV boleh dicatatkan sekitar 5,000 - 10,000, manakala jika tidak mengambil rawatan, kadar itu boleh mencecah ke 1 juta copies dlm setiap mL darah.


Ini je maklumat yg aku dpt dr doc aku. Dia tak boleh nak bgtau lebih2 sebab maklumat2 tu confidential.

Dari result tu, kita boleh tau yg aku ni dah di peringkat agak merbahaya. Masa dapat tau ni pun, seriau gak.. Tapi xpe, aku mesti kuat (adehhh).. Aku nak nangis pun dh xde guna lagi..

Kalau nak tau, sebelum terima result ni, dalam hati kecil aku ada berharap yang result kat BP Clinical dulu tu salah, dan aku akan diisytihar negatif dlm test kali ni. Tapi rupanya mmg aku betul2 ada HIV. Bayangkan la betapa hancurnya hati (adeeehhhhh)..

Tapi aku mesti kuat...... aku mesti kuat..........................

salam....

No comments:

Post a Comment